Jeśli chcesz zmaksymalizować zwrot z wydatków marketingowych, musisz opracować zintegrowaną kampanię marketingową. Zintegrowana kampania marketingowa wykorzystuje więcej niż jedno medium, aby przekazać wiadomość swoim odbiorcom. Marketing zintegrowany może również oznaczać kampanię marketingową, która wykorzystuje siłę różnych mediów, aby przeprowadzić potencjalnego klienta przez proces zostania klientem.
Najbardziej udane kampanie marketingowe zaczynają się od rodzaju mediów, z których regularnie korzystają konkretni potencjalni klienci. Na przykład pokolenie A jest bardzo zaangażowane w direct mail. Badania wykazały, że osoby należące do tego segmentu konsumentów spędzają dużo czasu na otwieraniu i czytaniu poczty. W takim przypadku chcesz się upewnić, że Twój pierwszy kontakt z potencjalnymi klientami z pokolenia A jest zgodny z ich preferencjami w zakresie marketingu bezpośredniego.
Kiedy już zdecydujesz, od czego zacząć, musisz pomyśleć o innych mediach, z których regularnie korzysta Twój segment docelowy. Po zidentyfikowaniu co najmniej dwóch mediów marketingowych możesz rozpocząć planowanie zintegrowanej kampanii marketingowej.
Jeśli chcesz sprzedać produkt, musisz pomyśleć o odbiorcach, przekazie, ofercie i czasie kampanii. Po zidentyfikowaniu odpowiednich narzędzi/mediów marketingowych, z których będziesz korzystać, opracuj elementy marketingowe w spójny sposób. Wygląd, styl i ton komunikacji powinny być powiązane we wszystkich typach mediów, jeśli nie identyczne.
Projektujesz kampanię reklamową? Mogą ciebie zainteresować tablice reklamowe. To potencjalnie bardzo efektywne narzędzie reklamowe.
Przykład działania marketingu zintegrowanego
Załóżmy, że zamierzamy sprzedawać widżety podsegmentowi naszej grupy odbiorców A. Zaczniemy od bezpośredniej korespondencji opisującej potrzeby naszych odbiorców i to, że nasze widżety są jedynymi, które mają gwarancję zwrotu pieniędzy. Odbiorcy dzieła proszeni są o odwiedzenie specjalnej strony internetowej, na której znajduje się prezentacja produktu. Ta sama wiadomość jest wysyłana e-mailem do tej samej grupy odbiorców – zapewniając maksymalną ekspozycję. Gdy odwiedzający logują się na naszej specjalnej stronie internetowej, wprowadzają kod, aby uzyskać dostęp do wersji demonstracyjnej. Na zakończenie demonstracji przeglądarki otrzymują zniżkę, jeśli złożą zamówienie online i wypełnią formularz zapytania. Potencjalni klienci, którzy chcą opóźnić zakup, mogą poprosić o dodatkowe informacje za pośrednictwem udostępnionego formularza zapytania. Dla osób, które wprowadziły swój kod, aby uzyskać dostęp do wersji demo, ale nie dokonały zakupu, generowany jest e-mail z jeszcze bardziej agresywną ofertą – próbą ich konwersji. Można to osiągnąć za pomocą unikalnych adresów URL śledzenia lub kodów, które potencjalni klienci muszą wprowadzić przed wyświetleniem demonstracji. W przypadku osób, które proszą o więcej informacji, przedstawiciel telesprzedaży skontaktuje się z nimi, ponownie podkreślając nasze kluczowe kwestie, takie jak gwarancja zwrotu pieniędzy. Ta zintegrowana kampania wykorzystuje pocztę, e-mail, stronę internetową i telefon.
Jednak w podobnych kampaniach można wykorzystać dowolne dodatkowe rodzaje mediów, które są odpowiednie (reklama, public relations, outdoor itp.). Kluczem do sukcesu jest stworzenie zintegrowanej kampanii marketingowej o spójnym przekazie. Po zakończeniu kampanii nadszedł czas na oszacowanie wyników i określenie, co wygenerowało największą odpowiedź. Czy Twój element marketingu bezpośredniego generował wizyty na Twojej stronie internetowej? Czy ci użytkownicy dokonali konwersji? A co z twoim e-mailem? Informacje te będą pomocne podczas prowadzenia podobnych kampanii marketingowych w przyszłości, zapewniając wskazówki dotyczące dostrojenia używanych mediów, wiadomości i/lub oferty. Ponownie należy podkreślić, że marketing zintegrowany powinien być kierowany preferencjami komunikacyjnymi odbiorców. Uzyskaj głębsze zrozumienie tego, w jaki sposób Twoi odbiorcy podejmują decyzje i jakie rodzaje mediów wykorzystują do zbierania i analizowania informacji o produktach. Następnie pamiętaj, aby umieścić te typy mediów w centrum swojej kampanii marketingowej.